Esthetische tandheelkunde

Esthetische tandheelkunde (of cosmetische tandheelkunde) is een vakgebied binnen de tandheelkunde waarin het uiterlijk van het gebit met

tandheelkundige hulpmiddelen verfraaid wordt. Gebruik wordt gemaakt van tandkleurige vulmaterialen, kronen en facings waarmee

verbeteringen in vorm, stand en kleur van de tanden en kiezen kunnen worden gemaakt.

Ook het bleken van verkleurde tanden en kiezen valt onder cosmetische tandheelkunde.

Tandartspraktijk Wiersema kan u adviseren over de verschillende vormen en mogelijkheden van de esthetische tandheelkunde.

Klik hier voor de folders van het Ivoren Kruis of kijk voor meer informatie op de NMT site ‘Alles over het gebit‘.

De behandeling

De tandarts maakt eerst een röntgenfoto om de status van de wortelkanalen te bekijken en om te zien waar de ontsteking zit.

Nadat de tandarts u een plaatselijke verdoving heeft gegeven, maakt hij via de bovenkant uw kies open. Nu kan hij het dode weefsel

verwijderen. Daarna reinigt hij de kies met kleine vijltjes en een desinfecterende vloeistof en controleert of er nog andere ontstekingen zijn. Als de pulpa is verwijderd wordt de ontstane ruimte opgevuld met rubberstiftjes en afgewerkt met een vulling. Als de kies erg verzwakt is kan een kroon nodig zijn.

Door de verdoving is de wortelkanaalbehandeling vrijwel pijnloos. Wel kan er na de behandeling enige napijn optreden. Deze is met

paracetamol of ibuprofen goed te bestrijden. Mocht de napijn erg lang aanhouden, neem dan contact op met uw tandarts.

Voor algemene uitleg over een wortelkanaalbehandeling kunt u de NMT site ‘Alles over het gebit raadplegen of de folders van het Ivoren Kruis.